Basisschool verbouwing creëert een energieneutrale eigentijdse school
toekomstbestendig en duurzaam te Haarlem
Voor de
Stichting Mevrouw Meijer onderzochten wij hoe deze bestaande basisschool in Haarlem zowel qua lesruimte als qua ontmoetingsplek nieuw leven ingeblazen kon krijgen.
Ons ontwerp voor deze school draait om de extra ruimte die er vaak in scholen is, en zeker in dit bestaande gebouw. Dit idee bestaat al langer (uiteraard), Herman Hertzberger en Aldo van Eyck werden beroemd door hun scholen met gebruik van alle ruimte buiten lokalen, maar het lijkt uit het geheugen weggezakt of wordt gezien als verouderd.
Wij denken echter dat het in het huidige onderwijs steeds belangrijker wordt om diverse plekken te hebben binnen een school. Naast de lokalen dus, door leerlingen te gebruiken, meer op maat, soms in groepjes, soms juist alleen. Plusruimtes. En bij deze school was die fysieke ruimte er, al waren dit nu twee saaie, bestrate patio's. Dit moesten in onze optiek mooie plekken worden, die gebruikt konden worden per twee lokalen, maar ook door de mensen uit de buurt voor bijvoorbeeld bijscholing, ontmoeting of voorlichting.
Daarbij hebben we per diezelfde twee lokalen een soort tussenzone gemaakt. Hierin kan de overgang en samenwerking en uitwisseling tussen twee groepen plaatsvinden. Voor de ene leerling nog een stapje terug, voor de ander weer een stapje vooruit.
Tot slot hebben we het hele gebouw voorzien van een tweede gevel. Hiermee ontstaat er een buffer die ruimtelijk heel interessant is, bijvoorbeeld door meer privacy en een meer subtiele overgang van binnen naar buiten. En er ontstaat een klimaatbuffer. In de zomer wordt deze zone heet, die opgewarmde lucht kun je afvoeren, waarmee het de lokalen niet in komt. En in de winter wordt deze lucht juist verwarmd door de zon aangevuld met de opgeslagen warmte, waarmee de lokalen een prettig basisklimaat hebben.